۲۵ آبان ۱۳۸۶، ۱۵:۱۰

حجت الاسلام ممدوحی:

آیت‌الله شاه آبادی عارفی آگاه به مسائل روز جامعه بود

عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه آیت الله شاه آبادی عارف و عالمی آگاه به مسائل روز جامعه بود، گفت: شخصیت بزرگ و کم‌نظیر آیت الله شاه آبادی به گونه‌ای بود که دریافتهای علمی‌ وی از حد عقل تجاوز کرده و به درجه شهود رسیده بود.

حجت‌الاسلام حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه علمیه در دومین روز از کنگره بزرگداشت ‌آیت‌الله شاه آبادی طی سخنانی اظهار داشت: فهم فلسفه و عرفان نیازمند خوش ذهنی، کوشش، تمرین و توسل به خدایتعالی است و اظهار نظر غیرعلمی درباره فلسفه و عرفان به دور از انصاف است.
 
وی با بیان اینکه علوم شیعی از کلام اهل بیت(ع) و مخزن وحی اخذ شده است، گفت: فقه غنی و شناور شیعه، همواره تحت نظارت مجتهدان آگاه بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شیعه، همواره خار چشم دستگاههای جبار بوده است، افزود: همیشه قدرتها علیه مکتب تشیع فعالیت ‌کرده و در تمام این مقاطع علمای بزرگوار مانع رسیدن کوچکترین خدشه بر معارف الهی بوده‌اند.
 
وی با بیان اینکه عالمانی چون شیخ مفید، شیخ انصاری، ملاصدرا و علامه طباطبایی با جان و دل میراث غنی شیعه را حفظ کرده اند، از جمله این علما و اندیشمندان، مرحوم ‌آیت‌الله شاه آبادی است، گفت: آن عالم فرزانه طبق آنچه مورد حاجت جامعه بود، حرکت می‌کرد و محراب و مسجد را بهترین مکان برای تبلیغ معارف دینی قرار داد.

وی یادآور شد: مرحوم ‌آیت‌الله شاه آبادی رسما در برابر قلدرمآبیهای رضاخان ایستاد و با تعابیر تند، بر بالای منبر از او انتقاد کرد و در اقدامی اعتراض آمیز 11 ماه در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی، متحصن شد. شخصیت بزرگ و کم‌نظیر آیت الله شاه آبادی به گونه‌ای بود که دریافتهای علمی‌ وی از حد عقل تجاوز کرده و به درجه شهود رسیده بود. 

وی در ادامه آیت الله شاه‌آبادی را عالمی به روز و اندیشمندی بزرگ دانست که بر اساس نیاز جامعه حرکت می ‌کرد و از این رو محراب و منبر را به عنوان بهترین وسیله تبلیغات دینی برگزید و این کار را با بیان ساده‌ترین معارف دینی آغاز کرد.

آیت الله ممدوحی آثار مکتوب و شاگردان آیت الله شاه آبادی را نشان دهنده عمق شخصیت علمی و عرفانی آن عارف بزرگوار دانست و ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) همواره از این استاد گرانقدر با ادب و احترام یاد می‌‌کرد. علمای بزرگوار شیعه در مکتبی بزرگ شده‌‌اند که از چهارده منبع لایتناهی فیض بهره مند شده اند. آنچه شیعیان را عامل اصلی ظهور اندیشه‌‌های بزرگ گردانیده، همین عامل است.

عضو جامعه مدرسین در ادامه در خصوص فضایل و ویژگیهای زندگانی آیت‌الله شاه آبادی گفت: ایشان از جمله علمایی بود که هر گاه که می‌دید جامعه در مسیر لغزش حرکت می‌کند با تمام توان به مقابله با آن می‌پرداخت. وی محراب و منبر را بهترین سنگر برای خود قرار داد. شهامت ایشان در مقابل فساد شاه ظالم و مستبد ستودنی بود.

وی گفت: درست است که آثار مکتوب ایشان زیاد نیست، ولی شاگردان او که بعدها پرچمدار نهضت دفاع از این در دنیا شدند، گواه همت و بزرگواری ایشان بوده اند که نمونه بارز آن، حاصل زندگی ایشان، حضرت امام خمینی(ره) است. امام راحل همواره در مقابل استاد جلیل ‌القدر خود خاضع بود و ایشان را لطیف ‌الطبع ‌ترین فردی می‌دانست که تا به حال دیده بوده است.

دومین روز از کنگره آیت الله شاه آبادی پنج شنبه 24 آبان ماه در مدرسه دارالشفای قم برگزار شد.

کد خبر 587389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha